فلسفه آموزش و پرورش چیست؟

فلسفه آموزش و پرورش، هدفی جز جهت دادن به آموزش و پرورش ندارد و هر چقدر این فلسفه روشن تر باشد طبعأ جهت آموزش و پرورش روشن تر خواهد بود. فلسفه آموزش و پرورش که به فلسفه تعلیم و تربیت نیز در ایران شهرت دارد؛ به بررسی ماهیت و اهداف آموزش و ابزارهای آن می‌پردازد و در ارتباط با «نظریه آموزش» است. نظریه آموزش نوعی نظریه عملی بوده که سعی در فراهم آوردن رهنمود و روشن کردن تمامی جنبه‌های گوناگون آموزش (اعم از جنبه‌های تعلیمی، اخلاقی و سیاسی مربوطه) و همچنین ساختار اجتماعی وابسته با آن است. فلسفه آموزش از نیمه دوم قرن بیستم میلادی به بعد به صورت یک شاخه مشخص از فلسفه شناخته شده و مورد بررسی قرار گرفت.
فلسفه تعلیم و تربیت درجایگاه یکی از فلسفه‌های مضاف، از دو زاویه قابل بررسی و مطالعه است: 1. دیدگاه‌های فیلسوفان درباره تعلیم و تربیت؛ 2. رشتة دانشگاهی.
فلسفه تعلیم و تربیت از نگاه اول، تاریخی به قدمت اندیشه‌ورزی و نظریه پردازی فیلسوفان شرق و غرب عالم در باب تربیت دارد؛ اما از نگاه دوم حدود یک قرن از عمرش سپری می‌شود.
از فلسفه تعلیم و تربیت، بسته به نوع دید و مبانی فلسفی متناسب با آن، مفاهیم و تعاریف گوناگونی ارائه شده است: استنتاج آرای تربیتی از مبانی فلسفی، کاربرد فلسفه در تعلیم و تربیت، نظریة عمومی تعلیم و تربیت، تحلیل و پردازش مفاهیم و گزاره‌های تربیتی و مانند آن.
رشته فلسفه تعلیم و تربیت، تحولات و تطوراتی را پشت سر نهاده که در دو مرحله قابل تشخیص و بررسی است؛ مرحله رویکرد ایسم‌ها و مرحله رویکرد تحلیلی. فلسفه تعلیم و تربیت در حال حاضر در مرحلة پساتحلیلی و مشتمل بر رویکرد‌ها و دیدگاه‌های متنوعی در جهان غرب است.

چامسکی و یادگیری بدون مرز

نوآم چامسکی بنیانگذار زبان شناسی مدرن و استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا در سخنرانی اخیر خود برای برنامه 'یادگیری بدون مرز' در لندن به بیان دیدگاههای خود درباره تکنولوژی پرداخته است.
چامسکی در این سخنرانی تأکید کرد که تکنولوژی یک ابزار خنثی است و انسان زمانی باید از آن استفاده کند که طرح و برنامه‌ای داشته باشد.
وقتی باید به سراغ تکنولوژی رفت که برای استفاده از آن طرح و برنامه مشخص داشته باشید. به عبارت دیگر باید بدانید که دنبال چه هستید و برای مثال در اینترنت دنبال چه چیزی هستید.

تکنولوژی مانند یک چکش است. گاهی از آن می‌توان برای ساختن استفاده کرد و گاهی می‌توان آنرا به کله کسی زد!

شبکه اینترنت زمانی مثمرثمر و ارزشمند است که بدانید دنبال چه هستید. این امر زمانی محقق می‌شود که چارچوبی از درک و فهم را دارا باشید. اما همیشه این پرسش مطرح است که چگونه این چارچوب درست خواهد بود.

او جستجوی نظام مند در اینترنت را ضرورتی مهم می‌داند و معتقد است که برنده جایزه نوبل از این حیث برنده این جایزه نشده که تعداد مقالات زیادی را مطالعه کرده و خوانده بلکه از این جهت برنده این جایزه شده که می‌دانسته دنبال چه بگردد و چه چیزی را مطالعه کند.


وی در ادامه سخنرانی خود به دو مکتب آموزشی اشاره کرد و گفت: دو نوع مکتب آموزشی وجود دارد. یکی مکتبی که خلاقیت در افراد را شکوفا می‌کند و آنها را افرادی نوآور و خلاق بار می‌آورد.


مکتب دوم مکتبی است که فقط آنها را مقلد بار می‌آورد و به آنها افکاری را تلقین می‌کند. چنین مکتبی نمی‌تواند خلاقیت در افراد را بارور و تقویت کند.


منبع: جام نیوز

پایگاه اطلاعاتی اگزیستانسیالیسم

پایگاه اطلاعاتی اگزیستانسیالیسم

اگزیستانسیالیسم یا مکتب اصالت وجود از مهمترین مکاتب فلسفی معاصر است که به طور رسمی در قرن بیستم موجودیت خود را اعلام کرد. به نظر میرسد این واژه نخستین بار در سال 1940 میلادی توسط فیلسوف فرانسوی گابریل مارسل ابداع شد و پس از آن سارتر فلسفه خود را رسما اگزیستانسیالیسم نامید. در این مکتب به موضوعات مهمی چون آزادی، تقدم وجود بر ماهیت و فردگرایی پرداخته می شود. در این سایت که به شما معرفی می شود می توانید اطلاعات ارزشمندی را درباره این مکتب دریافت کنید و با نامداران این نحله فلسفی بیشتر آشنایی یابید.
آدرس سایت:
http://www.tameri.com/csw/exist