خدایا




خدایا !

آخرش نفهمیدم اینجایی که هستم تقدیر من است یا تقصیر من . . .

بهترین نکات روانشناسی اخلاقی

بهترین نکات روانشناسی اخلاقی


- اگر سعی کنی بار اوّل کسی را ببخشی عقل برای بار دوم نیز همین دستور را می دهد

 و بخشش برای بار سوم شما را انسانی مهربان و با گذشت می آفریند

 همیشه همه ی ناراحتی ها و اعتراض مردم به ما بیجا و غلط نیست-

 - باید به حرفهای دیگران هر چند غلط و ناراحت کننده ابتدا گوش فرا دهیم تا حداقل آنها از اضطراب و ناراحتی تخلیّه شوند

 - هیچ وقت مستقیماً نصیحت نکنیم
- سعی کنیم در نصیحت کردن افراد فرهنگها و تطابق سن را رعایت کنیم


 
- انسانهای زمان سنج بهتر با افراد رابطه ایجاد می کنند

 - هیچ وقت برای قطع مخاصمه دیر نیست

 - هنگام عصبانیت و فشارهای عصبی و مشکلات طبیعی وقت خوبی برای رابطه برقرار کردن نیست

 - هیچ وقت برای حرکت دیر نیست

 - شاید مشکلات مهم و بزرگ باشند اما انسانها از همه چیز بزرگترند
 

- همیشه جلوی تخیّل رونده ات را مهار کن و دورش حصاری بکش تا غریبه ها سردرگمت نکنند

 - ظرف دل انسان افتاده در مخروبه و خیابان نیست تا هر کسی هر چه خواست داخل آن بریزد
- زمانی آرام خواهیم بود که آرامش را معنی کنیم ، آرامش یعنی سدی که چیزی خرابش نمی کند و

 باعث می شود حادثه ای را بی اهمیت و کوچک بشماریم ، چون هر حــادثه ای بعد از مــدّتها بی

 اهمیـّت و کوچـک می شود ، شاید همان حادثه تلخ برای ما نعمتی باشد که بعدها خواهیم فهمید


-  بعضی وقتها به خاطر موفّق شدن باید برخی حرفهای تلخ و انسان های بی دقّت و محیط های

 

 ناپسند را تحمّل کنیم اکثر انسانهایی که در اطراف ما هستند باطنی روشن و خوب دارند اما ممکن است رفتارهایشان بد و ناپسند باشد ، پس نباید بگوییم آنها انسان نیستند



 خیلی چیزها قطع می شود ، اما امید هرگز قطع نخواهد شد

 بهترین دوست کسی است که انسان را به ادب ، حیا ، علم و پاکی وادارد

 همان کسی که فکر و ذهن ما را پر کرده ممکن است از پوچترین افراد باشد ، نباید ذهن خود را مشغول چنین افرادی کنیم


گله دائمی خوب نیست ، بهتر است ما هم بخشی از غم و اندوه جامعه را بدوش بکشیم تا بزرگ شویم


 
همیشه به اطرافیانمان به چشم یک سرور و یک معلم نگاه کنیم بخاطر همین آنها را می بخشیم

 حتّی از یک کودک هم چیز یاد بگیریم

 می توانیم مؤدبانه حقوقمان را از دیگران مطالبه کنیم امّا مهربانانه

 تمام حرف ها در دو کلمه جمع شده اند: مَرَنج و مَرَنجان

 نباید همه چیز را تجربه کرد باید از تجربه ها استفاده کرد ، چون عمری طولانی نداریم که همه چیز را تجربه کنیم



 به دوستت همه محبّتت را ابراز کن ، اما رازت را مگو

 همیشه بازتاب مشکلات را به خود مگیر و به آن مشغول مشو تا انرژی برای مشکلات بعدی داشته باشی



 همیشه تصمیم های بجا زندگی را می سازد

 همیشه بلند همت باش که خداوند انسانهای بلند همت را دوست دارد

 بعد از هر سختی یک آسانی است و پشت هر شکست پیروزی نهفته است
 
راز دلت مگو به دوست هر چند که امین باشد ، شاید که همو روزی در کمین باشد

 بهترین کارها دشوارترین آنهاست

 از هر کاری که میترسی آرام آرام و با منطق وارد آن شو ، بعد میفهمی اصلاً چیز ترسناکی نبوده
انسانهای موفّق پشت زبانشان پنهان می شوند و انرژی هایشان را برای کارشان مصرف می کنند


 
بین صداقت و حماقت به اندازه یک تار مو فاصله است ، پس دقّت کن

 وقتی فریاد می کشیم گویا سلولهای مغزی و عصبی خود را داخل هاون می کوبیم

 همیشه مبدأ و مقصد زندگیمان را پیدا کنیم و موانع بین راه را رفع کنیم. مبدأ خودمان و انرژی هایمان است و مقصد آرزوی های بلند ماست


 
انــسان یک بار به دنـیا می آید و یک بار می میرد پــس سـعی کنیم کمتر خطا کنیــم ، چون همیشه به دنـیا نمی آییم تا جبران کنیم
 
منطقی است که انسان همواره در دو حالت باشد: یاد بگیرد ، یاد بدهد

 همیشه دلایل دوستی را پیدا کنیم ، آیا هدف دوستی هایمان سرگرمی است ؟ آیا این گونه دوستی ها حرکت و تکاپو را به ما می بخشد؟


 
ساعات آرامش بهترین موقعیت برای برنامه ریزی و تفکر است

 متصل بودن به یک منبع نورانی همیشه انسان را سرزنده نگاه می دارد که انسان به او توکل میکند ، نمی ترسد و موفق میشود


 
به هر کاری که وارد می شوید علم و دانش مربوط به آن کار را فرا بگیرید ، وگرنه شکست خواهید خورد


شکستها را در حدّ معقول میتوان گفت مفیدند ، اما شکستهای در حدّ غیر معقول همیشه سایه بر زندگی انسان می اندازد


 
در مورد یک مسئله مهم از چند منبع پرس و جو شود تا اطمینان حاصل گردد
همه ی حرفهایی که می شنویم تا زمانی که ندیدیم منطقی و درست به نظر نمیرسد


 
جاهل یا زیاده روی می کند و یا کند روی

 آهسته و پیوسته رفتن بهتر از تند و خسته رفتن است

 کسی که به وقت توانستن ندانست به وقت دانستن نیز نمی تواند

 سعی کن سر مشق خوبی باشی ، نه سرمشق سیاه

 آرزوها نزدیکند اگر نزدیکشان کنی ، انسان بی آرزو مانند تیری بی هدف است
 
اگر کسی با تو درد دل کرد مانند صافی باش ، اگر لازم بود آن را به بهترین وجه انتقال بده
 
انرژی ات را برای کارهایت تقسیم کن ، همه ی انرژی ات را برای یک کار نگذار
 
سعی کن ذهن و خیالت را از خوبیها ، دانشها و علمها پر کنی تا دیگر جای خالی نماند که بدی پرش کند


 
ریشه ی عصبانیت را با مهربانی خشک کن

 سعی کن هر بدی را ریشه یابی کنی ، آنوقت میفهمی بدی چقدر حقیر و زشت است

 سعی کن بسیار همنشینی کنی ، اما با منطق و دقت و از بهترین فکرها بهره وری کنی

 حتماً هر انسانی حدّاقل یک نکته خوب می داند ،آنها را فراگیر

 همه ی در ها را نبند و پلهای پشت سرت را خراب نکن
خیلی ریز بین و پر توقع مباش ، چون دوستانت را از دست خواهی داد


 
زمانی را هم برای خنده و شوخی قرار ده ، زندگیت را بی روح نکن

 بهترین روشهای مطالعه ، دوست یابی ، نویسندگی و... را یاد بگیر

 
دامنت را از آلودگی ها حفظ کن ، همه ی چیزهای خوب را بدست خواهی آورد


 
سعی کن خودت را تحت تربیت افرادی که در هر زمینه ای تخصص دارند قرار بدهی

 انسان مانند برخی گیاهان خود روینده نیست ، نیاز به مراقبت دارد

 در میان جمادات ، نباتات و حیوانات فقط انسان متحرّک و پویا است

 احساس بزرگی کنیم تا مشکلات را کوچک بدانیم

 مطالعه ات را هیچ گاه قطع مکن ، چون شبیه به این است که نفس کشیدنت را قطع کنی

 یک وقت خالی برای فکر کردنت اختصاص بده چون یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است
 
هر کس خدا را فراموش کند خدا نیز او را فراموش خواهد کرد


وقتی رابطه انسان با خداوند اصلاح شد با تمام دنیا اصلاح خواهد شد.

مدیریت زمان

 

  مدیریت زمان 

 

 

ترجمه: حسن خسروی، حسن قربانی

 

مقدمـــــــــهبسیاری از افراد ادعا می کنند که وقت آنها به هدر نمی رود و ابراز می دارند که: من خیلی سازمــاندهی شده کار می کنم، می دانم کجا می روم، می دانم چکار می کنم و... اگر شما واقعاً و صادقانه جزء این دسته از افراد هستید باید بگوییم که در گروه اقلیتی جای گرفته اید. خیلــی از مردم نسبت به روزهای بدون بهره وری (بی حاصل) خود بی تفاوت هستند در حالی که همگی مایل هستیم کارهای بسیاری را در یک روز انجام دهیم، ولی معلوم نیست کارهایمان چقدر ارزش داشته و بر چه اساسی اولویت بندی شده اند و چقدر وقت باید صرف آنها کنیم. مثلاً گاه برای گرفتن یک جواب یا ارسال یک نامه یا درخواست کالا از انبار، بیش از اهمیت موضوع موردنظر به پیگیــری، تعارفات و حاشیه پردازی مشغول می شویم. همچنین در بسیاری از جلسات مسایل جنبی نظیر سیاست، تجارت، خانواده، اوضاع اجتماعی، اخبار سازمانی، و... بیشتر از موضوع یا دستور جلسه موردبررسی و تبادل نظر قرار می گیرند.

 

مقوله مدیریت زمان سالهاست که ذهن افراد و صاحب نظران رشته های مختلف را به خود مشغول کرده و تاکنون دوره های آموزشی و سمینارهای بسیاری در این ارتباط برگزار شده است. اما آیا واقعاً توانسته ایم بر زمان احاطه پیدا کرده و آن را در کنترل خود داشته باشیم. حقیقت آن است که ما باید خود را اداره کنیم نه زمان را. چرا که زمان اساساً اداره شدنی نیست و خواه ناخواه زمان می گذرد و این ما هستیم که بایستی از آن به خوبی استفاده کنیم. به یک تعبیر مدیریت زمان درواقع همان مدیریت بر خویشتن است و جالب است بدانید مهارتهایی که ما برای اداره کردن دیگران نیازمندیم، همان مهارتهایی است که برای اداره کردن خود نیازمندیم مانند توانایی ومهارت در برنامه ریزی، تفویض اختیار، سازماندهی، رهبری و کنترل. شناخت صحیح و به موقع عواملـــی که وقت ما را هــدر می دهند، خیلی مهم است زیرا بدین ترتیب راه درمان بیماری اتلاف وقت را کوتاه خواهیم کرد. بد نیست این ســـوال را مطرح کنیم که وقت روزانه شما صرف چه کارهایی می شود؟ فرقی نمی کند دارای چه موقعیت شغلی و کاری هستید فقط کافی است لحظاتی روزهای گذشته و امروز خود را مرور کنید. شاید قبل از اینکه به پاسخ شما بپردازیم بهتر است در یک مورد، تکلیف خود را روشــن کنیم و آن این موضوع که آیا شما با ارباب رجوع سروکار دارید یا خیر؟ اگـــــر شما ارباب رجوع ندارید دو حالت دارد:

 

۱- یا مدیر هستید، اختیارات و کارها را تفویض کرده اید.

۲- یا اینکه ماهیت شغل شما به گونه ای است که با ارباب رجوع سروکار ندارید. 

 

 ازطـــــرح این ســـوالها دو هـــدف را دنبال مــــی کنیم:

الف) ذکر این نکته که میان صرف وقت برای کسی که ارباب رجوع دارد و کسی که با ارباب رجوع سروکار ندارد خیلی فاصله است. به عبارت دیگر، افرادی که با ارباب رجوع سروکار دارنــد، وقتشان طوری دیگر صرف می شود که مطلب مهمی است و در تجزیه و تحلیلهای مربوط به مدیریت زمان اغلب دیده شده که موردغفلت قرار گرفته است.

  

ب) ذکر این نکته که شما باید اختیارات و کارهای خود را به دیگران تفویض کنید.

 

خوب برگردیم بر سر سوال قبلیمان. واقعاً وقت شما در طول روز صرف چه کارهایی می شود؟ شاید پاسخهای شما برحسب فراوانی و اهمیت اینگونه باشد:

  • دیدن کارتابل نامه ها
  • جلسات و تماسهــای تلفنــی
  • بررسی پرونده ها و تهیه پیش نویس نامه ها یا اخبار و اطلاعات لازم
  • بازرسی و ســرکشی به قسمتها
  • ماموریتهای اداری
  • انجام امـــور شخصـــی
  • ارتباطات غیـــررسمی و حضور در غذاخوری و نظایر آن.

شناسایــــی عــــوامل موثـــر در اتلاف وقت

به طور اجمال می توان عوامل موثر در اتلاف وقت را به قرار زیر برشمرد:

  • عدم تفویض اختیار
  • تماسها و مکالمات زیاد تلفنی
  • جلسات بسیار (درون سازمانـــی و برون سازمانـــی)
  • قبول و یا تحمیل بیش از حد مسئولیت و کار
  • آشفتگی و بی نظمــی فــردی و عدم تمرکز فکــــــری
  • نداشتن کارکنان و همکاران شایسته و کارآمد
  • مسافرتها و ماموریتهای متعدد اداری
  • امور شخصـــی و گرفتاریهای خانوادگـــی
  • عدم بـرنامه ریزی مناسب
  • کار امــــروز را به فـــــردا افکندن.

 

همانگونه که مشاهده می شود موضوع « عدم تفویض اختیار» به عنوان شاید مهمترین عامل اتلاف وقت بویژه برای مدیران عنوان گردیده است. به راستی چرا شما بخشی از اختیارات خود را به دیگران واگذار نمی کنید؟ بد نیست در این قسمت مهمترین دلایلی را که برای عدم تفویض اختیار برشمرده شده است را ذکر کنیم:
1 - کارکنان هنوز کار بسیاری برای انجام دادن دارند و واگذاری و تفویض اختیار بیشتر به آنها معقولانه نیست؛
2 - کارکنان توان انجام دادن برخی کارها را ندارند، لذا نمیتوان اختیاری به آنها تفویض کرد؛
3 - کارکنان نمی خواهند به آنها تفویض اختیار شود؛
4 - فرد مناسبی نیست که کارها و اختیارات به او واگذار شود؛
5 - قدرت وجسارت لازم در تفویض اختیار وجود ندارد؛
6 - مدیران ترجیح میدهند برای حفظ شأن و شخصیت خود از تفویض اختیار پرهیز کنند؛
7 - ممکن است تفویض اختیار نشانگر ضعف مدیر در سازمان تلقی شود.

اگر شما به عنوان خواننده این نوشتار، مدیر هستید ببینید که واقعاً کدام مورد یا موارد از هفت گزینه بالا شامل شما هم می شود. بعد کمی تأمل کنید که چرا در چنین وضعیتی به سر می برید؟

 

خوب جای دارد که به یک موضوع مهم دیگر اشاره کنیم که نوعاً خیلی وقت ما را هدر می دهد. تماسهای تلفنی خارج از برنامه و ملاقاتهای بدون هماهنگی. بهتر است طرف خود را طوری مقید و هدایت کنید که در کوتاهترین زمان مکالمه یا ملاقات حرف خود را بزند. شاید این تجویز در وهله اول سخت باشد ولی می تواند در وقت شما صرفه جویی شود، چون در غیر این صورت برای اینکه محبوب همه باشید ناگزیر هستید که کاملاً در اختیار درددلها، مشکلات، درخواستها، غیبتها و... این و آن باشید و از انجام کارهای ضروری باز بمانید.

 

یک چیز دیگری که معمولاً کارکنان را رنج می دهد و ممکن است خود آنها خیلی متوجه نباشند که بر روی اتلاف وقت آنان چه تاثیر مهمی دارد، موضوع شلـــــــوغ بودن و به هم ریختگی میز کار است. آیا از آن قبیل افرادی هستید که دوست دارند میز شلوغ داشته باشند یا نه سعی می کنید هر پرونده، نامه، و یا هر ارجاعی را به موقع و به نوبت و ترتیب اهمیت کنار دست خود قرار دهید و به آن رسیدگی کنید. این هم نکته بسیار بااهمیتی است که علاوه بر وقت، اعصاب و روان شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

 

یـــک راهنمـــــای کلیــــدیبرای آنکه بر زمان دراختیار، احاطه داشته و بتوانیم آنرا مدیریت کنیم باید هدفگذاری مناسبی داشته باشیم. یعنی اینکه برای هر روز کاری خود اهدافی را ترسیم کنیم.  ازسوی دیگر برای هدف گذاری موارد ذیل را درنظــر بگیریم: هدف باید روشن، قابل اندازه گیری، واقع بینانه، قابل دسترسی و محدوده زمانی معینی داشته باشد. خوب حالا به نظر می رسد که دریچه ای دیگر به روی ما باز شده تا نسبت به زمان (وقت) طور دیگری نگاه کنیم و با به کارگیری مجموعه موارد مطرح شده بتوانیم از زمان حداکثر استفاده و بهره را ببریم، چرا که زمان منتظر ما نمی ماند.

 

نتیجــــه گیــــــــــری۱- ببینید که از زمان چه می خواهید (چه انتظاری دارید)؟
۲- عواملی که وقت شما را هدر می دهند شناسایی و دسته بندی کنید. سپس چاره ای برای برطرف کردن آنها بیابید.
۳- فعالیتهای روزانه خود را اولویت بندی کنید داشتن یک مسئول دفتر یا منشی فهیم، دوراندیش و پرانرژی در این زمینه شما را به خوبی یاری خواهدکرد.
۴- به موضوع تفویض اختیار جدا توجه کنید.
۵- هر از گاه به میز خود نگاه کنید و آشفتگی آنرا برطرف سازید.
۶- شفاف و قاطع باشید و با عوامل اتلاف وقت با حسن تدبیر برخورد کنید.
۷- از مرکب زمان به عنوان وسیله ای برای موفقیت و رشد و اثربخشی هرچه بیشتر استفاده کنید نه اینکه در دام آن گرفتار شده و دچار بی نظمی و آشفتگی گردید.

 

ماهنامـــــــــــه تدبیـــــــــــــر

مقاله

بررسی رابطه بین تمایل به کارآفرینی و میزان گرایش به مهارت آموزی

(آموزشهای فنی و حرفه ای)

 

دکتر اصغر شریفی و فاطمه اسلامیه 

 

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین تمایل به کارآفرینی و میزان گرایش به مهارت آموزی (آموزش­های فنی و حرفه­ای) انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان سال آخر دبیرستان­ها و هنرستانهای کار و دانش شهر گرمسار می‌باشد که تعداد آنها 908 نفر بوده است. حجم نمونه بر اساس جدول «مورگان» 270 نفر تعیین و نمونه­ها با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، دو پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی بر مبنای ابعاد پنجگانه نیاز به توفیق، ریسک­پذیری، خلاقیت، کنترل درونی و نیاز به استقلال و پرسشنامه مهارت آموزی در ابعاد چهارگانه فنی، نگرشی، ارتباطی و شناختی در طیف پنج درجه­ای لیکرت بوده است. روایی هر دو پرسشنامه از نظر صوری، محتوایی و سازه بررسی شده است و پایایی آنها نیز با اجرای آزمایشی بر روی نمونه­ای 30 نفره و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 84/0 و 80/0 بدست آمده است. داده‌های گردآوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون از طریق نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که بین تمایل به کارآفرینی و میزان گرایش به مهارت آموزی (آموزشهای فنی و حرفه­ای) رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و این رابطه ناشی از شانس و یا تصادفی نیست.

 

واژگان کلیدی: کارآفرینی، مهارت آموزی، آموزش، فنی و حرفه­ای.

منبع: مجموعه مقالات کنفرانس ملی کارآفرینی. مهر 91.

مطالب جالب و آموزنده

 مطالب جالب و آموزنده, سخنان بزرگان

سه چیز مهم !
سه چیز را با احتیاط بردار : قدم, قلم, قسم
سه چیز را پاک نگهدار: جسم, لباس, خیال
از سه چیز خود را نگهدار: افسوس, فریاد, نفرین کردن
سه چیزرا بکار بگیر : عقل, همت, صبر
اما سه چیز را آلوده نکن : قلب, زبان, چشم
سه چیز را هیچگاه و هیچوقت فراموش نکن: خدا, مرگ, دوست خوب

مطالب جالب و آموزنده, سخنان بزرگان

وقتی راه رفتن آموختی، دویدن بیاموز
و دویدن که آموختی ، پرواز را
---------------------
راه رفتن بیاموز، زیرا راه هایی که می روی جزیی از تو می شود و سرزمین هایی که می پیمایی بر مساحت تو اضافه می کند
---------------------
دویدن بیاموز ، چون هر چیز را که بخواهی دور است و هر قدر که زودباشی، دیر
---------------------
و پرواز را یاد بگیر نه برای اینکه از زمین جدا باشی، برای آن که به اندازه فاصله زمین تا آسمان گسترده شوی
---------------------
من راه رفتن را از یک سنگ آموختم ، دویدن را از یک کرم خاکی و پرواز را از یک درخت
---------------------
بادها از رفتن به من چیزی نگفتند، زیرا آنقدر در حرکت بودند که رفتن را نمی شناختند
---------------------
پلنگان، دویدن را یادم ندادند زیرا آنقدر دویده بودند که دویدن را از یاد برده بودند
---------------------
پرندگان نیز پرواز را به من نیاموختند، زیرا چنان در پرواز خود غرق بودند که آن را به فراموشی سپرده بودند
---------------------
اما سنگی که درد سکون را کشیده بود، رفتن را می شناخت
کرمی که در اشتیاق دویدن سوخته بود، دویدن را می فهمید
و درختی که پاهایش در گل بود، از پرواز بسیار می دانست
---------------------
آنها از حسرت به درد رسیده بودند و از درد به اشتیاق و از اشتیاق به معرفت
---------------------
و کمال معرفت آن است که
خودت را باور داشته باشی

ثبت نام آزمون سراسری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی سال 92

   ثبت نام آزمون سراسری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی سال 92 از روز دوشنبه آغاز می شود
ثبت نام آزمون سراسری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی سال 92 از ساعت 14:00 روز دوشنبه مورخ 09/11/91 آغاز و تا روز شنبه مورخ 21/11/91 ادامه دارد.
دکتر ناصر اقبالی با اعلام این خبر به روابط عمومی مرکز آزمون گفت: داوطلبان علاقه مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توانند از روز دوشنبه ساعت 14:00 به سایت www.azmoon.org مراجعه و نسبت به ثبت نام خود برای آزمون سال 92 اقدام کنند.
اقبالی در ادامه افزود: در راستای تسهیل شرایط ادامه تحصیل برای متقاضیان، هر داوطلب می تواند براساس علاقه 20 رشته/محل را انتخاب کند که این انتخاب ها باید از یک مجموعۀ امتحانی صورت گیرد.
دکتر اقبالی درخصوص ثبت نام فارغ التحصیلان ممتاز مقطع کارشناسی که علاقه مند به ثبت نام در ارزشیابی بدون آزمون هستند، گفت: این دسته از داوطلبان نیز می توانند، مستقل از اینکه از کدام واحد دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند، 20 رشته/محل را انتخاب کنند، که شیوۀ گزینش این دسته از متقاضیان بر این روال است که ابتدا در واحد فارغ التحصیلی شان بررسی شده و سپس سایر گزینه ها مورد توجه قرار می گیرد.
رئیس مرکز آزمون درخصوص نحوۀ گزینش آزمون ارشد گفت: پذیرش دانشجو در رشته/محل های انتخابی داوطلبان صرفاً براساس نمره کل آنها خواهد بود و ثبت رشته/شهر در انتخاب اول مزیتی را به لحاظ رقابتی ایجاد نخواهد کرد.
اقبالی در ادامه در راستای کم کردن هزینه های شرکت در آزمون خانواده ها خاطرنشان کرد: امسال مرکز آزمون 46 حوزه امتحانی در سطح کشور درنظر گرفته و داوطلبان می توانند بدون توجه به 20 رشته/محل های انتخابی خود، حوزه امتحانی خود را انتخاب کنند.
اقبالی در ادامه با توجه به افزایش چشمگیر تعداد رشته/محل ها نسبت به سال 91 گفت: در سال 91، تعداد 2155 رشته/محل برای انتخاب داوطلبان وجود داشت که برای سال 92، رشته/محل ها به 3220 معادل 49 درصد افزایش یافته است که همۀ این اقدامات در راستای گسترش آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی برای علاقه مندان است.
وی در پایان اعلام کرد: زمان برگزاری آزمون در (نهم، دهم و یازدهم) خرداد ماه سال 92 و اعلام نتایج پذیرفته شدگان در شهریور ماه سال 92 خواهد بود.

«به کار گیری روش های تدریس گوناگون»

دیلون در انتقاد از افرادی چون" جویس و ویل" که کتاب الگوهای تدریس را نوشته اند و معتقدند که معلم بایستی ترکیبی از رویکردهای مختلف تدریس  و الگوهای مختلف تدریس را به کار برد می گوید که چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی به کار گیری روش های گوناگون تدریس کاری غیر ممکن است. اومعتقد است که در حالی که  خود نویسندگان کتاب اذعان می کنند که  مبنای نظری این رویکردها متفاوت است ولی به معلمان تاکید می کنند که ترکیبی از این رویکردها را به کار ببرند . به نظر" دیلون" هر کدام از الگوهای تدریس از نظر جهت گیری نسبت به انسان ،یادگیری و فلسفه و روانشناسی  با یکدیگر متفاوتند  به اعتقاد او به کارگیری چندین روش تدریس توسط معلم  اتخاذ  دیدگاههای مختلف و همینطور متناقض و متضاد در نظر و عمل است ."دیلون" می گوید که لازمه تدریس به روش های گوناگون  چه به صورت متناوب و چه به صورت ترکیبی ،آن است که معلم بتواند با روش های گوناگون ومتضاد هم فکر کندو هم عمل کند و در واقع این نوعی  پیشنهاد به معلمان است که از تفکر  درباره تدریس پرهیز کنند .برای مثال در روز شنبه معلم به شاگردان به چشم ارگانیسم های منفعل نگاه می کند که صرفا به محرکهای محیطی پاسخ می دهند اما در روز بعد به آنها به عنوان  افرادی خودمختار و دارای انگیزه درونی و فعال نگاه می کنداو می گوید که پیشنهاد  استفاده از روش های مختلف در تدریس نشاندهنده غفلت و طرد نقشی است که نظریه می تواند درعمل داشته باشد .بنابراین افرادی که معتقدند معلم بایستی ترکیبی  از الگوهای مختلف تدریس را به کار ببرد به نوعی نگاه تکنیکی به امر تدریس ویادگیری دارند . به نظر آنها این  روش های تدریس  به مثابه تکنیک هایی هستند که کار می کنند و معلمان بایستی تکنیکهایی را که کار می کنند به کار ببرند  و در واقع این باور افرادی است که تعلیم و تربیت را به عنوان امر معنوی تلقی نمی کنند و آنها تعلیم و تربیت را بیشتر یک امر تکنیکی می دانند ارزش ها ،اشیاء و کارها صرفا بر اساس عواید حاصل از آنها  و نتایج آنهاست آنها به رویکردهای تدریس به چشم ابزاری برای تدریس  می نگرند